„Zračne investicije“ u ruskom vatrogastvu

Amfibijski zrakoplovi, helikopteri i bespilotne letjelice samo su dio nedavnih akvizicija Ministarstva za žurna stanja Ruske Federacije (Emercoma), usmjerenih prema poboljšanju nacionalnih resursa za odgovor na različite nepogode.

Ustrojen od strane Borisa Jeljcina 1994. godine, Emercom je bio zadužen za upravljanje civilnom obranom te traganjem i spašavanjem na području Ruske Federacije, odnosno usmjeravanjem  aktivnosti vezanih uz ublažavanje posljedica velikih prirodnih katastrofa i drugih civilnih nesreća. Njegove korijene moguće je pronaći u reorganizacijskim potezima krajem 1991. godine, pri čemu su četiri helikopterske eskadrile i snage civilne obrane stavljene pod kontrolu Državnog odbora za izvanredna stanja u regionalnim centrima Središnje Rusije, Urala, Sibira i  dalekoistočnog dijela zemlje.

Bio je to nukleus Emercomovih zračnih snaga, danas odgovornih za dostavu humanitarne pomoći, evakuaciju iz zona ugroženih nepogodama i ratnim sukobima, traganje i spašavanje te gašenje požara iz zraka.

Danas Emercom ima osam zrakoplovnih centara. U moskovskoj regiji nalazi se  zračna baza Zhukovsky, zatim je tu Pulkovo-2 u blizini zračne luke St. Petersburg, potom Rostov na Donu, Nižnji Novgorod, Ekaterinburg, Mineralnie Vodi, Krasnojarsk i Khabarovsk. Zrakoplovni centar Yuzhniy u Rostovu na Donu je odgovoran za područje koje uključuje i Krim.Ministarstvo trenutno koristi više od 70 zrakoplova, uključujući teške transportne zrakoplove Iljušin Il-76, mlazne zrakoplove za medicinske evakuacije Antonov An-148 i amfibijske protupožarne zrakoplove Beriev Be-200. Emercom također upravlja flotom helikoptera Mil Mi-8 i Kamov Ka-32, zatim najvećim svjetskim transportnim helikopterima Mi-26, kao i lakim spasilačkim helikopterima Bölkow Bo-105 i BK-117 za obavljanje poslova traganja i spašavanja u teškim uvjetima.

U rujnu 2016. Kazan Helikopter Plant, podružnica Ruske helikopterske grupe, potpisala je ugovor o isporuci četiri Mi-8 MTV-1 helikoptera Emercomu. Helikopteri će se koristiti za gašenje požara pomoću podvjesnih vjedara, provoditi  misije potrage i spašavanja te pružati medicinsku pomoć po danu i noći te u svim vremenskim uvjetima. Helikopteri su opremljeni dizalicom za spašavanje i vanjskim užetom za transport tereta mase 300 kg odnosno četiri tone.

U sklopu programa Emercom 2030, dodatni zrakoplovi domaćih proizvođača će biti dostavljeni Ministarstvu. Nabava kroz naredne tri godine uključuje unaprijeđen četveromotorni teški transportni zrakoplov Iljušin Il-76, Il-114 dvomotorni turbopropelerski transportni zrakoplov za regionalne centre, Kamov Ka-226  helikopter za hitne medicinske prijevoze (eng. „medevac“), Mil Mi-26 teške teretne helikoptere te najnovije Mil Mi-8 višenamjenske helikoptere.

Oslonac helikopterske flote Emercoma je višenamjenski Mi-8, korišten za prijevoz osoba i tereta, medicinski prijevoz i gašenje požara

Do kraja 2016. godine Emercom je kupio i na teren rasporedio više od 750 četverorotornih mini bespilotnih letjelica (UAV), uključujući i 650 Phantom 3s opremljen kamerama hongkonške tvrtke DJI i 107 ruskih bespilotnih sustava Arnega- DTM s HD kamerama i infracrvenom opremom. Prva serija od 250 bespilotnih letjelica je isporučena i raspoređena u zrakoplovna središta Emercoma sredinom ljeta prošle godine. Sve u svemu, broj bespilotnih letjelica korištenih od strane Ministarstva za žurna stanja će premašiti 1000 primjeraka, s posebnim centarima za upravljanje bespilotnim letjelicama osnovanim u svim ruskim regijama.

„To će nam omogućiti otkrivanje požara, prijetnji i rizika u ranim fazama, kao i praćenje situacije u realnom vremenu te modeliranje daljnjeg razvoja“, rekao je ministar Emercoma Vladimir Puchkov, dodavši kako “dronovi mogu prići opasnim  situacijama koje predstavljaju rizik žurnim službama i smanjiti troškove uključivanja dodatnih resursa.“

Druga serija Beriev Be-200 dvomotornih mlaznih amfibija je naručena, a poslužiti će za gašenje požara ispuštanjem vode sa ili bez kemijskih inhibitora. Osam spremnika za vodu od aluminijske legure nalazi se ispod razine pilotske kabine  u središnjem odjeljku trupa i mogu se napuniti glisiranjem zrakoplova brzinom od 160 km/h po površini  rijeke, jezera ili otvorenog mora. Kroz četiri pomične lopatice za uvlačenje vode može se uvući ukupno 12 tona vode kroz vrijeme od 14 sekundi. Spremnici se vodom mogu napuniti i iz hidranta ili cisterna za vodu na tlu, a mogu se ukloniti i radi prijevoza do 26 vatrogasaca ili sedam tona vatrogasne opreme.

Voda može biti ispuštena u jednom izbacivanju ili kroz najviše osam uzastopnih manjih izbačaja. Be-200 je opremljen i sa šest pomoćnih spremnika za kemijska sredstva namijenjena usporavanju gorenja, s ukupnim kapacitetom od 1,2 m3. Zrakoplov može isprazniti svoje spremnika za vodu iznad mjesta požara u 0,8 – 1  sekunde kada leti iznad minimalne brzine za ispuštanje vode od 220 km/h. Be-200 može poletjeti sa čvrste piste duge 1250 m ili pojasa otvorenog mora ne kraćeg od  1000 metara i dubokog najmanje 2,5 metra, uz stanje mora 3. stupnja odnosno valove visine do 1.3 metra. Dizajner tih amfibija Beriev Aircraft Company, danas dio ruske Ujedinjene zrakoplovne korporacije, trenutno je fokusiran na proizvodnju najnovije inačice protupožarne amfibije, Be-200ES. Zrakoplov je doživio veliku nadogradnju te se isporučuje na domaćem tržištu na temelju ugovora s ruskim Ministarstvom obrane. Emercom je naručio šest Be-200ES zrakoplova, uz pet Be-200ChS zrakoplova koji su već isporučeni.

Beriev Be-200ES može “zagrabiti” ukupno 12 tona vode s rijeke, jezera ili mora u 14 sekundi

BE-200 ima dobar izvozni potencijal jer predstavlja najsuvremeniji zrakoplov u svojoj klasi, prema izjavi glavnog direktora Zrakoplovne tvrtke Beriev Yurija Grudinina. „To je jedini amfibijski mlazni zrakoplov na svijetu i može nositi dva puta veći volumen vode ili kemijskih retardanata od njegovih najbližih konkurenata. Zrakoplov je pokazao svoje sposobnosti prilikom gašenja požara u Grčkoj, Francuskoj, Indoneziji, Izraelu, Italiji i Portugalu.“

Beriev Be-200ES ima nadograđenu fly-by-wire sustav elektronske kontrole leta, kao i redizajniranu središnju sekciju te krila. Dizajneri su modificirali navigacijski sustav zrakoplova i poboljšali hidraulični sustav. Radiokomunikacijska oprema je zamijenjena suvremenijim sustavima, a poboljšani su ili nadograđeni i drugi sustavi, osobito vremenski radar i sustavi za detekciju topline. Beriev trenutno proizvodi osam BE-200S godišnje u svom kompleksu u Taganrogu. Njihovo ispitivanje i certificiranje se provodi u Berievoj testnoj bazi kod Gelenzhika na Crnom moru, sjeverno od Sochija, u kojem je ujedno i operativni centar Emercoma.

Prema v.d. ravnatelja Emercomovog Odjela za tehnologiju zrakoplovnog spašavanja i bespilotne letjelice, Konstantinu Moiseyenku, tijekom 2016. godine zrakoplovi Emercoma spasili su više od 1650 ljudi, prevezli više od 62000 pripadnika spasilačkih službi i isporučili više od 11000 tona tereta, uključujući 496 tona humanitarne pomoći. Nadalje, zrakoplovi i helikopteri imali su više od 2700 letova, ispustivši oko 19000 tona retardanata na požare. „Više od 60000 domova je zaštićeno na području Khakasiya i Transbajkalskom području, zajedničkim naporima vatrogasnih i spasilačkih službi te Emercomovih zrakoplova“, rekao je Moiseyenko.

Sergej Vorontsov, zamjenik voditelja Nacionalnog centra za upravljanje krizama, dodao je kako su četiri teško bolesne osobe, uključujući troje djece, prevezene iz inozemstva u četiri medicinske evakuacije. „Ukupno 71 medicinska evakuacija provedena je u Rusiji, a zrakoplovi su prevezli više od 300 teško bolesnih osoba, uključujući i 241 dijete. Osim toga, 189 ljudi evakuirano je helikopterom, uključujući 36 djece.“

U listopadu 2016. godine, zrakoplovi i helikopteri bili su dijelom resursa Emercoma u najvećoj vježbi civilne obrane u povijesti, a koja je obuhvaćala više od 200000 stručnjaka za spašavanje i sanaciju iz Ruske Federacije.

Emercomov snažan helikopter Kamov Ka-32-11BC koristi se kod operacija traganja i spašavanja te gašenja požara

izvor: Fire & Rescue, 4/2016
Preveo i prilagodio: Stjepan Kovaček, dipl. ing.

print
Možda će Vas zanimati