Nesreće protupožarnih zrakoplova

Ovogodišnji je Dan nezavisnosti Republike Hrvatske na zadarskom području obilježen Danom otvorenih vrata 93. Zrakoplovne baze HRZ i PZO u Zemuniku. Među različitim su zrakoplovima, uz poslovično atraktivan program akrobatske skupine Krila oluje te pridošlicu u obliku izvidničko borbenog helikoptera BELL OH-58D Kiowa Warrior, kao i uvijek imali hrvatski protupožarni zrakoplovi Canadair CL-415 i Air Tractor AT-802.

Moglo se pritom razgovarati s letačkim osobljem, čuti ponešto o doista napetoj i vrlo dinamičnoj proceduri koju zahtijeva samo jedno od tisuća bacanja „vodenih bombi“, borbi s  vremenskim neprilikama, posebice našom burom, kao i uvijek prisutnoj blizini fatalnog ishoda. Upravo zahtjevni uvjeti leta poput smanjene vidljivosti, terena teške konfiguracije, jak vjetar te njegovo „vrludanje“, a pritom i upravljanje razmjerno velikim zrakoplovom s teretom na minimalnoj visini, dovoljni su argument da svaki laik shvati kako se time mogu baviti doista elitni pripadnici letačkog osoblja.

Za borbu protiv požara na europskom je kontinentu trenutačno raspoloživo oko stotinjak  popularnih „kanadera“, no uvjeti za let koje smo ranije opisali traže svoj danak. Stoga u prosjeku 2-3 ovakva zrakoplova dožive sudbinu iz noćne more, odnosno najčešće pad na području požarišta. Zahvaljujući prije svega kvaliteti hrvatskih pilota, prepoznatoj i u svjetskim okvirima, domaći su mediji i ove godine izvješćivali o velikom doprinosu zračnih protupožarnih snaga na požarištima od Istre do Dubrovnika. Stoga nakon prošlogodišnjeg puknuća gume pri slijetanju u zračnu luku na jednom od hrvatskih Canadaira CL-415, kao i nesreće crnogorskog Air Tractora AT-802A koji je uslijed započetog uzimanja vode završio u Skadarskom jezeru, s ovih prostora ove godine nismo imali takvih dramatičnih vijesti.

.

.

No, ova je godina bila i nesretna za nekoliko posada njihovih kolega u drugim zemljama. Dana 26. lipnja oko 30 km sjeverozapadno od Atene srušio se grčki zrakoplov Canadair CL-215. Požar raslinja gasilo je 7 protupožarnih zrakoplova i 6 helikoptera. Dvije su inačice informacije o uzroku nesreće. Prema prvoj je došlo do naglog gubitka snage jednog od dva motora ovog zrakoplova, dok se u drugoj spominje i požar samog motora još za vrijeme leta. U svakom slučaju, posada je bila prisiljena spustiti zrakoplov u nepristupačno područje puno raslinja. Nasreću, posada je nakon pada bila neznatno ozlijeđena, no požar koji je nakon toga zahvatio „kanader“ uništio je zrakoplov u potpunosti.

16-06-26-355mtm-cl-215_1111-crash-dervenochoriaHrvatskoj javnosti ova nesreća zanimljiva je i stoga što se zapravo radilo o jednom od prvih protupožarnih zrakoplova koji su štitili hrvatsku obalu od požara. Naime, Vlada bivše zemlje nabavila je 1981. godine prva 4 zrakoplova Canadair CL-215, među kojima i zrakoplov koji je ove godine završio svoju karijeru na neslavan način.

Nakon raspada bivše države, piloti JNA prebacili su sve zrakoplove iz Zadra prvo u Crnu Goru, zatim u Srbiju gdje su nekoliko godina bili prizemljeni, da bi potom 1995. godine bili prodani Grčkoj pod složenim okolnostima.

Prošle je godine u mjesecu srpnju u sličnoj nesreći također pao jedan Canadair CL-215 iz eskadrile bivše države te doživio identičnu sudbinu.

ob_1bcdc0_kananter-2Flota grčkih protupožarnih zrakoplova u posljednjih 39 godina imala je 9 nesreća, među kojima su četiri bile tragične. Gotovo svi uništeni zrakoplovi bili su zapravo modeli Canadair CL-215, čija je proizvodnja započela u Kanadi 1961. godine, a kroz uspješnu primjenu i veliku efikasnost na terenu doživjela je niz ciklusa osuvremenjivanja.

.

Jasno da dob zrakoplova iziskuje i dodatnu skrb oko održavanja, a uz dob „neprijateljski“ je čimbenik  zasigurno i naprezanje određenih sustava kod samog gašenja požara.

hellenic21.

.

.

Ostaci grčkog Canadaira CL-415 hrvatskog porijekla

..

..Pet dana nakon pada grčkog zrakoplova dolazi do tragičnog pada velikog ruskog protupožarnog zrakoplova Iljušin Il-76. Tijekom gašenja šumskog požara u prostranstvima regije Irkutsk, navodno su motori zbog vrućeg zraka izgubili potisnu moć, prouzročivši naglo spuštanje zrakoplova nakon ispuštanja vode i neizbježan kontakt s krošnjama drveća. U nesreći je poginulo svih 10 članova posade. Potraga za zrakoplovom trajala je 2 dana, a nakon razmatranja obilježja leta utvrđeno je kako se srušio oko sat vremena nakon polijetanja, odnosno 10 minuta nakon početka gašenja požara. Prema izjavama očevidaca, letio je uzbrdo iznad opožarenih šuma u predjelu prepunom dima. Nakon zaokreta od 180°, imao je visinu od 210 metara i smjer leta prema planini koja se pokazala fatalnom za posadu zrakoplova.

.

2114911

Zrakoplov Il-76 snimljen prilikom izbacivanja vode

.

il1

Ostaci ruskog protupožarnog zrakoplova

.

.

Krajem istog mjeseca, odnosno 30. srpnja, helikopter Breda Nardi MD-500 s 3 člana posade, pripadnika državne šumske službe (Corpo Forestale Dello Stato) gasio je šumski požar u bližini Guarcina u talijanskoj provinciji Frosinone. Akcija je umalo završila fatalno, no prisebnošću pilota posada je doživjela samo manje ozljede. Rekonstrukcijom događaja utvrđeno je kako je tijekom uzimanja vode iz jezera naglo oslabila snaga glavnog rotora, na što je pilot instiktivno reagirao prisilnim spuštanjem na rubu jezera. Službeni uzrok nesreće dosad nije objavljen.

Sam početak mjeseca kolovoza donio je još jednu nesreću, ovoga puta francuskog Canadaira CL-415. Naime, 1. kolovoza uvečer u zračnoj luci Ajaccio na Korzici zrakoplov se tijekom polijetanja nagnuo na desnu stranu te strugao krilom po asfaltnoj pisti, ostaviši pritom trag od zrakoplovnog goriva. Uslijed spomenute nesreće cjelokupna flota od 12 tamošnjih Canadaira CL-415 bila je privremeno prizemljena, dok je zračna luka nekoliko sati bila zatvorenom.

.

9968720-16171162

Francuski Canadair CL-415 nakon nesreće u Ajacciu

.

Stjepan Kovaček

print